kredytu dlugoterminowego
wojtekstoltny

Spotkanie autorskie
Urząd Miasta i Gminy Wschowa, Muzeum Ziemi Wschowskiej oraz Starostwo Powiatowe we Wschowie zapraszają na spotkanie z Panem Eugeniuszem Dzięcielewskim, autorem książki „Wschowa i Ziemia Wschowska w literaturze”, które odbędzie się 8 września br. w siedzibie Muzeum Ziemi Wschowskiej.
Publikacja została wydana przez Gminę Wschowa oraz Powiat Wschowski. Książkę będzie można kupić za 20 zł w siedzibie Muzeum Ziemi Wschowskiej (Plac Zamkowym 2) bądź w Biurze Promocji i Rozwoju Urzędu Miasta i Gminy Wschowa (Plac Zamkowy 3).

--------------------------------------------------------------------------------------

Wymiana okien w Przedszkolu nr 5 we Wschowie
W Samorządowym Przedszkolu nr 5 we Wschowie zakończony został II etap prac związanych z wymianą okien. Przetarg na „Wymianę stolarki okiennej w budynku Przedszkola Samorządowego nr 5 we Wschowie – etap II” wygrała Firma Grafitx Krzysztofa Szyszki (Bucz, ul. Kościelna 18). W sumie w salach wymieniono 45 okien. Łączna wartość zadania to 92 476,78 zł brutto. Pozostałe okna w Przedszkolu zostaną wymienione jeszcze w tym roku. Będzie to III etap prac.

-------------------------------------------------------------------------------------

W piątek, 1 września br. przy Placu Zamkowym we Wschowie zainstalowano tablicę z nowym planem miasta, który jest bardziej przejrzysty, pozbawiony reklam i idealnie komponuje się z otoczeniem rynku.

-------------------------------------------------------------------------------------

Od 21 sierpnia 2006 r. prowadzone są prace w ulicy Działkowej. Przebudowany został ściek na wody opadowe, a także utwardzono tłuczniem odcinek ulicy.
Od 1 września br. wyrównywana jest nawierzchnia gruntowa.
Roboty powadzi Przedsiębiorstwo Drogowo - Melioracyjne "DROGOMEL" Sp. jawna A. Skoczylas, K. Głuszko.

--------------------------------------------------------------------------------------

XLIV Sesja Rady Powiatu Wschowskiego

ZAWIADOMIENIE


Starostwo Powiatowe we Wschowie informuje, że
6 września 2006 r. o godz. 15.00
w Sali Konferencyjnej (III piętro)
w Starostwie Powiatowym we Wschowie
odbędzie się


XLIV Sesja
Rady Powiatu Wschowskiego


Porządek obrad:

1.Otwarcie obrad.
2.Przypomnienie porządku obrad i jego zmiany.
3.Przyjęcie protokołu z XLIII Sesji Rady Powiatu Wschowskiego.
4.Sprawozdanie z prac Zarządu Powiatu Wschowskiego w okresie międzysesyjnym.
5.Interpelacje i zapytania radnych.
6.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
7.Informacja Zarządu Powiatu o aktualnej sytuacji w służbie zdrowia na terenie Powiatu.
8.Informacja o działalności Domów Dziecka:
a) we Wschowie,
b) w Sławie.
9.Informacja o działalności Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych:
a) we Wschowie,
b) w Sławie.
10.Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za I półrocze 2006 r.
11.Ocena sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r.
12.Uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Wschowskiego na rok 2006.
13.Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.
14.Uchwała w sprawie uchylenia uchwały nr XVIII/90/2004 Rady Powiatu Wschowskiego z dnia 26 marca 2004 r. w sprawie szczególnych zasad najmu lokali użytkowych w budynkach przeznaczonych do zagospodarowania na lokale użytkowe przy Placu Kosynierów we Wschowie stanowiących własność Powiatu Wschowskiego.
15.Uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze.
16.Uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego przez Powiat Wschowski.
17.Uchwała w sprawie pozbawienia ulic miasta Szlichtyngowa kategorii dróg powiatowych.
18.Wolne wnioski i zapytania.
19.Zamknięcie obrad.


Przewodniczący Rady Powiatu
Witam!
zaległości przerastają moje możliwości czasowe... ale będę dzielny i w końcu to wszystko ogarnę!

Proponowany porządek obrad XLII sesji RM w Stawiskach na dzień 26 lutego 2009r.
(...)
7. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w wysokości 4.334.329 zł.

nie wiem co i jak bo nie mam żadnych informacji na ten temat, ale uchwała RIO z 10 grudnia 2008 r. w sprawie opinii o przedłożonym projekcie budżetu na 2009 rok przez Burmistrza Stawisk mówi o kredycie w wysokości 4.278.230 zł przy zadłużeniu Gminy na koniec 2009 r. wynoszącym 59,91% dochodów budżetu.

PS. Punkt 11 i 12 jest o taryfach i opłatach. Znaczy się pewnie będą podwyżki. Łomża już ludziom chyba podniosła. Burmistrz już chciał ściągnąć od rolników 175.000 zł ale radni nie pozwolili podnieść średniej ceny skupu żyta o 17zł. za 1dt.

A to już nie ma co sprzedawać w gminie?? Za Nas się bierze???

Opis przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest udzielenie długoterminowego kredytu inwestycyjnego w wysoko?ci 800 000,00 PLN.

Termin przekazania kwoty kredytu na rachunek bankowy Zamawiaj?cego okre?la się na 30 czerwca 2005r.

Okres kredytowania – 10 lat

Wykorzystanie kredytu – w formie gotówkowej i bezgotówkowej.

Karencja w spłacie rat kapitałowych trwać będzie do 30 wrze?nia 2005r.

Spłata kredytu w okresach miesięcznych od 1 paĄdziernika 2005r.

Spłata rat kapitałowych po upływie karencji w miesięcznych okresach obrachunkowych, w pierwszym dniu roboczym następuj?cym po zakończeniu okresu obrachunkowego.

Spłata odsetek od kredytu w miesięcznych okresach obrachunkowych, w pierwszym dniu roboczym następuj?cym po zakończeniu okresu obrachunkowego.

Aktualizacja odsetek w okresach trzymiesięcznych.
Oprocentowanie liczone w oparciu o 3M-WIBOR plus marża własna banku.

Marża banku nie większ? niż 2%.

Jednorazowa prowizja banku nie wyższa niż 1% od kwoty udzielonego kredytu.

W przypadku dokonania spłaty kredytu i odsetek przed terminem umownym – prowizja 0%.

Inne prowizje bankowe – nie występuj?.

Zabezpieczenie kredytu – weksel własny in blanco, hipoteka na nieruchomo?ć.

Rozliczenie między Zamawiaj?cym, a Wykonawc? usługi dokonywane będzie w złotych polskich.

Zamawiaj?cy zastrzega sobie możliwo?ć zmiany waluty w okresie kredytowania bez dodatkowych opłat.

Nie dopuszcza się składania ofert wariantowych

Umowa spłaty kredytu ma zostać zawarta na czas okre?lony tj. do 31 lipca 2015r.


naturalnie pozostałe zapisy siwz pozostaj? klasyczne. Warto?ci podane w tym opisie należy ustalić według własnych możliwo?ci i potrzeb, w zależno?ci od lokalnego rynku.
Ja przeprowadziłam taki przetarg i wyszło bez problemów.

Zapisy powstały po "konsutacjach" ze specjalist? w sprawach bankowych (oni najlepiej wiedz? o co chodzi), tobie też to polecam.

Robimy przetarg na udzielenie i obsługę kredytu długoterminowego i okazało się ze mamy problem - w specyfikacji umiescili?my zapis, aby na dzień otwarcia ofert w celu obliczenia ceny każdy z Wykonawców przyj?ł oprocentowanie z dnia wskazanego w specyfikacji. Jeden z Wykonawców przyj?ł do obliczenia ceny kredytu oprocentowanie obowi?zuj?ce w dniu poprzedzaj?cym dzień wskazany przez Zamawiaj?cego. Czy to może być podstaw? do odrzucenia oferty?

Wydaje mi się, że niestety tak. Oferta nie jest zgodna z tre?ci? SIWZ.
Robimy przetarg na udzielenie i obsługę kredytu długoterminowego i okazało się ze mamy problem - w specyfikacji umiescili?my zapis, aby na dzień otwarcia ofert w celu obliczenia ceny każdy z Wykonawców przyj?ł oprocentowanie z dnia wskazanego w specyfikacji. Jeden z Wykonawców przyj?ł do obliczenia ceny kredytu oprocentowanie obowi?zuj?ce w dniu poprzedzaj?cym dzień wskazany przez Zamawiaj?cego. Czy to może być podstaw? do odrzucenia oferty?

Budżet wojewódzki 2008: Pomorskie podwoi wydatki na inwestycje

Budowa szpitala w Słupsku, gdańskiego centrum traumatologicznego, pięciu węzłów dojazdowych do autostrady A1, przekazanie pieniędzy na Europejskie Centrum Solidarności, czy też budowa Teatru Szekspirowskiego - to najbardziej spektakularne inwestycje województwa pomorskiego zaplanowane na rok 2008. Marszałek województwa Jan Kozłowski przedstawił projekt przyszłorocznych planów finansowych.
(...)
Wpływy do przyszłorocznego budżetu oszacowano na poziomie 670 mln zł, natomiast wydatki to 835,5 mln zł. Będą one o 53 procent wyższe niż w roku obecnym. W liczbach przedstawia się to następująco: 220 mln zł pochłonie transport i łączność, 170 mln zł ochrona zdrowia, a ponad 100 mln zł rozwój przedsiębiorczości.
(...)
Jako że wydatki przewyższają dochody, w kasie województwa powstała "dziura budżetowa". Jej wysokość wynosi obecnie ponad 160 mln zł.
- Niedobór mamy zamiar pokryć z kredytu długoterminowego i pożyczek z Unii Europejskiej - zaznacza Henryk Halmann, skarbnik województwa pomorskiego. - Być może deficyt nie będzie wcale taki wysoki. Spodziewamy się bowiem dodatkowych 51 mln zł kontraktu rządowego, a wówczas kwota ta pomniejszy wyznaczony na dzisiaj niedobór w budżecie.
Magdalena Rusakiewicz - POLSKA Dziennik Bałtycki

Łaziska Górne: Gmina pożyczyła 5,5 mln zł na budowę hali sportowej
dziś


Prace budowlane są na ukończeniu. Za cztery tygodnie powinny być już gotowe parkingi przed obiektem. Znajdzie się na nich miejsce dla ponad 100 samochodów. Fot. Lucyna Nenow

Trwają prace wykończeniowe przy budowie hali sportowej. Już wiadomo, że będzie należała do największych w regionie. Jej łączna powierzchnia to 10 tys. m kw., jest więc wystarczająco duża, żeby w przyszłości mogła stać się ośrodkiem rozgrywek o randze międzynarodowej, choć na to może nie pozwolić stosunkowo mała widownia (412 miejsc, w tym cztery dla osób niepełnosprawnych). Na pełnowymiarowym boisku do piłki ręcznej będzie można z powodzeniem rozgrywać mecze siatkówki i tenisa. W obiekcie będzie się również mieścić kręgielnia typu bowling, siłownia, sala fitness i sauna. Zaplanowano także pomieszczenia na salę konferencyjną i zaplecze gastronomiczne. Zewnętrzny parking pomieści 105 samochodów osobowych i trzy autokary.

Wykonawca przewiduje, że obiekt będzie gotowy już w październiku tego roku, ale termin oddania budynku do użytku to dopiero czerwiec 2009 r. Powód? Jak to zwykle bywa, fundusze. Koszt całej hali to wydatek rzędu 18 mln zł, który gmina rozpisała na trzy lata budżetowe od 2007 do 2009 r. Prawdziwą burzę wywołała wśród radnych dyskusja na temat zaciągniętego na poczet budowy długoterminowego kredytu bankowego na kwotę 5,5 mln zł, który miasto będzie spłacać przez następne pięć lat. Kontrowersje wywołał przede wszystkim fakt, że w planach gminy są kolejne pożyczki - na budowę sali gimnastycznej przy SP nr 5 i sfinansowanie 1,6-milionowego deficytu budżetowego.

Władze bronią swojej decyzji. Inwestycja jest kosztowna, bo hala jest bardzo nowoczesna. Sama konstrukcja dachowa z drewna klejonego kosztowała małą fortunę, ale wykonawca zapewnia, że oprócz efektu estetycznego dochodzą jeszcze korzyści związane z konserwacją takiego pokrycia (łatwiejszego w utrzymaniu niż konstrukcje stalowe). Część radnych zapowiedziała już jednak, że burmistrz zostanie z inwestycji rozliczony.
Katarzyna Grygierczyk - POLSKA Dziennik Zachodni
http://mikolow.naszemiasto.pl/wydarzenia/857629.html

środa, 05 marca 2008
Euro 2012: Chorzów nie jest już w rezerwie

Stadion Śląski nie jest już miejscem rezerwowym dla meczy podczas Euro 2012. Nie ma się jednak z czego cieszyć

Kilka dni temu specjaliści UEFA zwiedzili Śląsk, by się przekonać jak region jest przygotowany do Euro 2012. No i wyszło całkiem nieźle. To UEFA podejmie też decyzję, gdzie będą mecze. Tymczasem w tej sprawie cały czas się wypowiadają politycy. W TVP Katowice usłyszałem co o Chorzowie mówł minister sportu Mirosław Drzewiecki. Otóż okazuje się, że według jego słów, Stadion Śląski nie jest już obiektem rezerwowym mistrzostw! Nie ma się jednak z czego cieszyć, bo ze słów ministra wynikało, że Chorzów tak samo jak Kraków, jest miejscem zastępczym mistrzostw. Co to znaczy? Tyle, że jeżeli w innym mieście nie uda się wybudować na czas stadionu, to mecze będą albo w Krakowie, albo u nas. Szczerze mówiąc żadna z tego pociecha, bo przecież w całym zamieszaniu chodziło o to, by powiększyć liczbę aren mistrzostw. Teraz trzeba się przyglądać jak idą prace w innych miastach. Śląskim kibicom na pocieszenie wklejam tekst z gdańskiego wydania Gazety Wyborczej:

"UEFA ostrzega Gdańsk: Jeśli nie ruszycie z budową stadionu piłkarskiego do końca roku, Euro 2012 w Polsce może się nie odbyć
Sześciu ekspertów Unii Europejskich Związków Piłkarskich przyleciało w środę do Warszawy. Jeszcze tego samego dnia spotkali się z przedstawicielami Polskiego Związku Piłki Nożnej. W czwartek - z urzędnikami Gdańska, Wrocławia, Krakowa i Chorzowa (dwa ostatnie miasta są na liście rezerwowej). W piątek odpytają przedstawicieli Warszawy i Poznania.

Wizytatorów UEFA interesuje tempo przygotowań. Szczególne obawy dotyczą finansowania i procesu budowlanego, który w przypadku dróg mogą zakłócić mieszkańcy, a stadionów - przedsiębiorstwa nie zgadzające się z wynikiem przetargu.

Gdańska delegacja przedstawiła wyniki ankiety, z której wynika, że 95 proc. mieszkańców miasta popiera ideę organizacji Euro, więc protesty społeczne związane z ewentualnymi inwestycjami raczej nie wchodzą w rachubę. Eksperci UEFA pytali też o... polską zimę. Gdański harmonogram zakłada 24-miesięczny okres prac, a mrozy mogą opóźnić roboty.

- Szybko ich uspokoiliśmy. W tym roku śnieg padał przecież tylko dwa razy. Zresztą nie ma mowy o jakichkolwiek opóźnieniach. W październiku ogłaszamy przetarg na pierwszy etap robót budowlanych, czyli prace ziemne - zapewnia Renata Wiśniowska, pełnomocnik prezydenta ds. Baltic Areny.

A ewentualne protesty firm biorących udział w przetargu? - Liczymy, że apel prezydenta Pawła Adamowicza o respektowanie ogłoszonego wyniku poskutkuje i z początkiem 2009 roku ruszy budowa całego obiektu - kończy Wiśniowska.

Koncepcja spotkań z miastami-organizatorami mistrzostw powstała po analizie styczniowego raportu UEFA, w którym eksperci skrytykowali niedostateczne postępy w budowie stadionów, autostrad i lotnisk. Padły też oskarżenia o chaos polityczny i organizacyjny. Uznano, że kolejne sześć miesięcy będzie kluczowe dla powodzenia projektu. Stąd wizyty, które będą odbywać się co najmniej raz w miesiącu.

Adam Giersz, prezes spółki BIEG 2012 (15 marca zastąpi go Ryszard Trykosko), odpowiedzialnej za budowę stadionu: - Co ważne przedstawiciele UEFA na starcie zaznaczyli, że nie są tu by nas kontrolować, ale z nami współpracować. Naturalnie koncentrują się na ryzyku. Jesteśmy spokojni. Kwestia gruntu jest uregulowana [miasto wypłaciło już działkowcom z Letnicy, gdzie ma stanąć stadion, odszkodowania - red.], wybraliśmy projektanta obiektu, mamy firmę doradczą, która za miesiąc kończy pracę i przedstawi program funkcjonalno-użytkowy Baltic Areny służący wykonawcy do sporządzenia dokumentacji technicznej, oraz raport z oddziaływania stadionu na środowisko.

Koszt budowy Baltic Areny szacuje się na 554 mln zł. Miasto zarezerwowało w budżecie 122 mln zł, 144 mln zł obiecał dorzucić rząd. Resztę Gdańsk chce wziąć z kredytu długoterminowego (15-20 lat) i obligacji przychodowych.

- Baltic Arena powstanie, nawet jeśli nie uda się nam znaleźć prywatnego inwestora - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska ds. polityki gospodarczej. - Gorzej z infrastrukturą. Nie ukrywamy, że jeśli Unia Europejska nie dofinansuje modernizacji ulicy Słowackiego, budowy Trasy Sucharskiego czy połączenia szynowego miasta z lotniskiem w Rębiechowie, sami tych inwestycji nie zrealizujemy. Na drogi i stadion potrzebujemy przecież prawie trzech miliardów złotych. Żadna gmina nie ma takich pieniędzy w budżecie."


10:25, przemyslaw.jedlecki1

http://www.gdynia.pl/?co=rada_miasta/budzet&id=5 - budżet na 2005

http://www.gdynia.pl/?co=rada_miasta/budzet&id=9 budżet na 2006
to tu jest pozyczka na prefinansowanie w wysokości 45 mln zł i kolejny kredyt 90 mln na inwestycje zmniejszony w trakcie roku do 80 mln

SPRAWA dotyczy kredytu zaciagnietego w 2005 r

ze strony www.jk.netg.pl

Jolanta Kalinowska Gdynia 20.10.2006

radna miasta Gdyni


Regionalna Izba Obrachunkowa

Wydział Kontroli Gospodarki Finansowej


Przewodnicząca Regionalnej Komisji Orzekającej

w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

przy RIO

Sz.P. Alina Kowalewska-Wołowska

ul. Wały Jagiellońskie 36

80-853 Gdańsk

Zgodnie z art. 1 ust 2 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych wnoszę o:

dokonanie wszczęcia postępowania oceniającego zasadność zaciągnięcia kredytu 70 mln zł w gminie Gdynia w 2005 r mając na względzie kryterium celowości, rzetelności i gospodarności oraz zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym,

rozstrzygnięcie sprawy w zakresie czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Uzasadnienie.

1. Rada Miasta Gdyni 22 grudnia 2004 r uchwaliła budżet miasta na 2005 r. Zapis § 2ust. 1B przyzwolił na zaciągnięcie kredytu długoterminowego w wysokości 70 mln zł na realizację zadań inwestycyjnych zaplanowanych na 2005 rok.

Dowód:

Zapis w budżecie na 2005 str 23.

2. W sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2005 rok jest zapis: „Kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł wydatkowano na realizację inwestycji miejskich ujętych w wieloletnim programie inwestycyjnym oraz spłatę zobowiązań miasta zaciągniętych w latach 1998-2002.

Dowód:

Sprawozdanie z wykonania budżetu.

3. Uchwała budżetowa na 2005 rok zawiera zaplanowaną kwotę 12.400.000 zł na odsetki od obligacji wyemitowanych w latach 1998-2002 w wydatkach, tak więc zbędne było pokrycie zaciągniętym kredytem na realizację zadań inwestycyjnych.

Dowód:

Zapis w budżecie na 2005 rok str 130 Dz. 757 Obsługa długu publicznego.

4. Kredyt zaciągnięto w dwóch transzach: 20 mln w październiku 2005, 50 mln w grudniu 2005, czyli zaciągnięto kredyt w wysokości 70 mln zł mając wiedzę, że zaplanowane inwestycje na 2005 nie zostaną wykonane. Budżetu 2005 r nie wykonano w kwocie 73.272.710 zł.

Dowód:

Wypowiedź Pani Helbin Zastępcy Skarbnika podczas posiedzenia Komisji Mieszkaniowej 19 września 2006 oraz Plan i wykonanie inwestycji miejskich w 2005 r.

5. W sprawozdaniu z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r figuruje kwota 985.050 zł w wydatkach tytułem zapłaconych odsetek od zaciągniętego kredytu w 2005.

Dowód:

Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r

Reasumując:

W związku z brakiem odpowiedzi na stawiane pytania na sesjach Rady Miasta Gdyni ( 15.03, 12.04, 30.08 i 27.09 prosząc już o pisemną odpowiedź oraz brakiem zainteresowania się sprawą Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Jacka Milewskiego i Przewodniczącego Komisji Budżetowej oraz Przewodniczącego Rady Miasta w jednej osobie Stanisława Szwabskiego, jak też o fakcie nie zwołania sesji Rady Miasta Gdyni w dniu 25.10.2006 r zwracam się o zbadanie zgodności wydatkowania kredytu z podjętą uchwałą tym bardziej, że Skarbnik Miasta 27.09. 2006 stwierdził, że kredyt zaciągnięty był za zgodą rady miasta aby zapewnić płynność finansową i podtrzymać wysoki poziom inwestycji.
Nie tylko wkładka do Faktu ale może i robota dla Prokuratury

Ze strony Jolanty Kalinowskiej www.jk.netg.pl
Ciekawe co z tą sprawa, czy już jest wyjasnienie?????


Jolanta Kalinowska Gdynia 20.10.2006
radna miasta Gdyni


Regionalna Izba Obrachunkowa
Wydział Kontroli Gospodarki Finansowej


Przewodnicząca Regionalnej Komisji Orzekającej
w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
przy RIO
Sz.P. Alina Kowalewska-Wołowska
ul. Wały Jagiellońskie 36

80-853 Gdańsk

Zgodnie z art. 1 ust 2 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych wnoszę o:

dokonanie wszczęcia postępowania oceniającego zasadność zaciągnięcia kredytu 70
mln zł w gminie Gdynia w 2005 r mając na względzie kryterium celowości,
rzetelności i gospodarności oraz zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze
stanem faktycznym,

rozstrzygnięcie sprawy w zakresie czynów stanowiących naruszenie dyscypliny
finansów publicznych.

Uzasadnienie.
1. Rada Miasta Gdyni 22 grudnia 2004 r uchwaliła budżet miasta na 2005 r. Zapis
§ 2ust. 1B przyzwolił na zaciągnięcie kredytu długoterminowego w wysokości 70
mln zł na realizację zadań inwestycyjnych zaplanowanych na 2005 rok.

Dowód:

Zapis w budżecie na 2005 str 23.

2. W sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2005 rok jest zapis: „Kredyt
długoterminowy w wysokości 70 mln zł wydatkowano na realizację inwestycji
miejskich ujętych w wieloletnim programie inwestycyjnym oraz spłatę zobowiązań
miasta zaciągniętych w latach 1998-2002.

Dowód:

Sprawozdanie z wykonania budżetu.

3. Uchwała budżetowa na 2005 rok zawiera zaplanowaną kwotę 12.400.000 zł na
odsetki od obligacji wyemitowanych w latach 1998-2002 w wydatkach, tak więc
zbędne było pokrycie zaciągniętym kredytem na realizację zadań inwestycyjnych.

Dowód:

Zapis w budżecie na 2005 rok str 130 Dz. 757 Obsługa długu publicznego.

4. Kredyt zaciągnięto w dwóch transzach: 20 mln w październiku 2005, 50 mln w
grudniu 2005, czyli zaciągnięto kredyt w wysokości 70 mln zł mając wiedzę, że
zaplanowane inwestycje na 2005 nie zostaną wykonane. Budżetu 2005 r nie
wykonano w kwocie 73.272.710 zł.

Dowód:

Wypowiedź Pani Helbin Zastępcy Skarbnika podczas posiedzenia Komisji
Mieszkaniowej 19 września 2006 oraz Plan i wykonanie inwestycji miejskich w
2005 r.

5. W sprawozdaniu z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r figuruje kwota
985.050 zł w wydatkach tytułem zapłaconych odsetek od zaciągniętego kredytu w
2005.

Dowód:

Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r

Reasumując:

W związku z brakiem odpowiedzi na stawiane pytania na sesjach Rady Miasta Gdyni
( 15.03, 12.04, 30.08 i 27.09 prosząc już o pisemną odpowiedź oraz brakiem
zainteresowania się sprawą Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Jacka
Milewskiego i Przewodniczącego Komisji Budżetowej oraz Przewodniczącego Rady
Miasta w jednej osobie Stanisława Szwabskiego, jak też o fakcie nie zwołania
sesji Rady Miasta Gdyni w dniu 25.10.2006 r zwracam się o zbadanie zgodności
wydatkowania kredytu z podjętą uchwałą tym bardziej, że Skarbnik Miasta 27.09.
2006 stwierdził, że kredyt zaciągnięty był za zgodą rady miasta aby zapewnić
płynność finansową i podtrzymać wysoki poziom inwestycji.
Kredytowe zamieszanie w budżetach
dziś
Radna Gdyni Jolanta Kalinowska skierowała do Regionalnej Izby Rachunkowej w Gdańsku wniosek o skontrolowanie działań władz miasta. Zarzuca im złamanie ustawy o finansach publicznych przez zaciągnięcie w zeszłym roku długoterminowego kredytu inwestycyjnego.

W Gdańsku z kolei, mimo wcześniejszych deklaracji urzędnicy zrezygnowali z zaciągania zobowiązania w wysokości 200 mln zł.
Gdynia zaciągnęła kredyt na kwotę 70 mln zł. Jego część - 12,4 mln zł - przeznaczona miała zostać na spłatę zobowiązań miasta, jeszcze z lat 1998-2002.
Ale zdaniem Kalinowskiej, lidera SDPl w Gdyni, pieniądze na ten cel zarezerwowano już wcześniej w miejskim budżecie. Tymczasem teraz trzeba spłacać odsetki od zaciągniętej pożyczki, które tylko w pierwszym półroczu tego roku wyniosły prawie milion złotych.
- To marnotrawstwo pieniędzy podatników - uważa Kalinowska. - Budżetu za 2005 rok nie wykonano zresztą w kwocie ponad 73 mln zł, po co więc w ogóle była ta pożyczka? Odsetki od niej sięgną łącznie prawie trzech milionów zł. To duże pieniądze. Naświetlałam ten problem zarówno przewodniczącemu Rady Miasta, jak i komisji rewizyjnej i budżetowej, ale nikt nie potrafi mi udzielić logicznych wyjaśnień odnośnie tej sprawy. Stąd właśnie wnioskuję o kontrolę do Regionalnej Izby Obrachunkowej.
RIO, jeśli stwierdzi że władze lub rada miasta podjęły niezgodne z przepisami decyzje, ma kompetencje, aby zakwestionować, lub nawet unieważnić uchwały radnych.
W wypadku wykrycia rażących uchybień zawiadomić może o nich także prokuraturę. Przedstawiciele władz Gdyni żadnych konsekwencji w związku z zaciągniętym kredytem się jednak nie obawiają. Skarbnik miasta Krzysztof Szałucki twierdzi, że wszelkie wątpliwości już radnej Kalinowskiej wyjaśnił i sprawę uważa za zamkniętą.
Kiedy uchwalano tegoroczny budżet Gdańska zakładał on, że miasto potrzebować będzie w 2006 roku 200 mln zł kredytu. Minęło dziesięć miesięcy, a gmina Gdańsk nie zadłużyła się nawet o złotówkę. Co więcej - po nowelizacjach uchwały budżetowej możliwy do zaciągnięcia kredyt to nie 200 mln zł, a 87 mln zł. Skąd ta zmiana? Wszystkiemu "winne” wyższe dochody, które wpłynęły do miejskiej kieszeni. Z planem nie zgadzały się mi.in. wpływy z tytułu podatku od osób fizycznych (PiT) oraz przedsiębiorstw (CIT). Dobra passa trwa także w dziedzinie sprzedaży komunalnego mienia. Grunty wystawiane na sprzedaż osiągają wręcz astronomiczne ceny. Tylko w ostatnim przetargu za metr działki przy ul. Grząskiej 1 uzyskano 5 tys. euro. Nadspodziewanie dobrze idzie też sprzedaż mieszkań. Już w połowie roku wykonano 94 procent planu. Wyższe wpływy zanotowano z tytułu podatków od nieruchomości.
Dodajmy, że brak kredytu nie oznacza wstrzymania inwestycji, na które miał być przeznaczony. Jedynej, której nie udaje się w tym roku realizować zgodnie z planem jest hala widowiskowo-sportowa na granicy Gdańska i Sopotu. Dzieje się to jednak nie z braku środków, a z winy braku wykonawcy.

Szymon Szadurski Magdalena Rusakiewicz - Dziennik Bałtycki
Sesja Rady Miasta Gdyni 27.09.2006
Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, Szanowni Radni i Goście.

Ustawa o finansach publicznych niejednokrotnie tu przywoływana a obowiązująca od 1. 01. 2006 definiuje podstawowe zasady gospodarowania środkami publicznymi – dotyczy ona również naszego miasta, w szczególności Skarbnika z tyt. profesora nauk ekonomicznych oraz dr prawa Prezydenta Miasta.

Wg ustawy uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej w jst.

Rada Miasta Gdyni 22 grudnia 2004 r uchwaliła budżet miasta na 2005 r. Zapis §2 ust. 1B przyzwolił na zaciągniecie kredytu długoterminowego w wys. 70 mln zł na realizację zadań inwestycyjnych zaplanowanych na 2005 r (str 23).

W Sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2005 r jest zapis, że “Kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł wydatkowano na realizację inwestycji miejskich ujętych w wieloletnim programie inwestycyjnym oraz spłatę zobowiązań miasta zaciągniętych w latach 1998-2002 . Strona 130 uchwalonego Budżetu na 2005 r Dz. 757 Obsługa długu publicznego zawiera zaplanowaną kwotę 12.400.000 zł w wydatkach roku 2005 jako odsetki od obligacji wyemitowanych w latach 1998-2002, tak więc spłata zobowiązań za lata 1998-2002 była zaplanowana w wydatkach i zbędne było pokrycie zaciągniętym kredytem. Wg informacji Pani Helbin kredyt zaciągnięto w 2-ch transzach – 20 mln w październiku i 50 mln w grudniu 2005.

Przypomnieć należy, że budżetu 2005 r nie wykonano w kwocie 73.727.710 zł.

Wielokrotnie podnosiłam tu na tej sali sprawę zaciągniętego kredytu (15.03, 11.04, 30.0 prosząc o uzasadnienie konieczności zaciągnięcia kredytu skoro nie wykonaliśmy planu inwestycji. Do dnia dzisiejszego odpowiedzi nie uzyskałam. Mieszkańcy i radni pozbawieni są kwartalnej informacji o wykonaniu budżetu jst, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki, to gwarantuje art. 14 ustawy o finansach publicznych.

Dziwię się beztroskiemu Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Panu Milewskiemu, że sprawą nie zajął się.

Dziwię się Przewodniczącemu Rady Miasta i jednocześnie Przewodniczącemu Komisji Budżetowej Panu Szwabskiemu, że nie egzekwuje wyjaśnień w tej sprawie.

Art. 35 ustawy o finansach publicznych stanowi, że ?”Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w uchwale budżetowej jst. Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania efektów z danych nakładów.

Art. 35 ust. 1 podkreśla dyrektywność wydatków budżetowych oraz ich zgodność z ustaleniami planów finansowych jst.

Art. 187 stanowi, że “Zarząd jst. sprawuje ogólny nadzór nad realizacją określonych uchwałą budżetową – dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów jst.

Art. 194 ust. 1 stanowi, że do zaciągnięcia kredytów upoważnionych winno być 2 członków zarządu oraz kontrasygnata skarbnika.

Art. 10 Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie finansów publicznych stanowi, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dokonanie zmiany w budżecie lub planie finansowym bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia.

Pytam więc ponownie i proszę o pisemną odpowiedź:

W jakim celu został zaciągnięty kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł w 2005 r i na jakie cele został wydany?

Kto został upoważniony do zaciągnięcia kredytu?

W jakim banku zaciągnięto kredyt?

Mieszkańcy za tą decyzję zapłacili 985.000 zł – zapłacą kolejne 2 mln zł.

985.000 zł – to kwota, którą można było przeznaczyć na zakup 3-ch karetek dla Pogotowia Ratunkowego, o które dobija się dyrektor by właściwie zabezpieczyć los mieszkańców. Dyrektor zachęca Prezydenta jakąś uzbieraną przez niego kwotą by ten dołożył do zakupu chociaż 1 karetki. Pytam w jaki sposób “uzbierał” i czyim kosztem i jak długo będzie jeszcze czekał??

985.000 zł to kwota na wybudowanie 15 mieszkań socjalnych Panie Prezydencie, dzisiaj zmniejszamy środki o kolejne 800.000 zł z dz. gospodarki mieszkaniowej.

Zmniejszamy środki na modernizację dróg gminnych o 1.288.200 zł chociaż niektóre z nich straszą użytkowników bo dziura goni dziurę dla przykładu ul. Kolendrowa.

Tak więc wnoszę poprawkę do budżetu na 2006 r, która zapewne zwiększy poparcie w wyborach samorządowych dla Pana Prezydenta a i mieszkańcy z okolic ul. Kolendrowej będą wiedzieli, że niszczą swój dobytek bo środki w wysokości 600.000 zł zostały przeznaczone na szczytny cel jakim jest zakup karetek pogotowia.


Jolanta Kalinowska
Sesja Rady Miasta Gdyni 27.09.2006
Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, Szanowni Radni i Goście.

Ustawa o finansach publicznych niejednokrotnie tu przywoływana a obowiązująca od 1. 01. 2006 definiuje podstawowe zasady gospodarowania środkami publicznymi – dotyczy ona również naszego miasta, w szczególności Skarbnika z tyt. profesora nauk ekonomicznych oraz dr prawa Prezydenta Miasta.

Wg ustawy uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej w jst.

Rada Miasta Gdyni 22 grudnia 2004 r uchwaliła budżet miasta na 2005 r. Zapis §2 ust. 1B przyzwolił na zaciągniecie kredytu długoterminowego w wys. 70 mln zł na realizację zadań inwestycyjnych zaplanowanych na 2005 r (str 23).

W Sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2005 r jest zapis, że “Kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł wydatkowano na realizację inwestycji miejskich ujętych w wieloletnim programie inwestycyjnym oraz spłatę zobowiązań miasta zaciągniętych w latach 1998-2002 . Strona 130 uchwalonego Budżetu na 2005 r Dz. 757 Obsługa długu publicznego zawiera zaplanowaną kwotę 12.400.000 zł w wydatkach roku 2005 jako odsetki od obligacji wyemitowanych w latach 1998-2002, tak więc spłata zobowiązań za lata 1998-2002 była zaplanowana w wydatkach i zbędne było pokrycie zaciągniętym kredytem. Wg informacji Pani Helbin kredyt zaciągnięto w 2-ch transzach – 20 mln w październiku i 50 mln w grudniu 2005.

Przypomnieć należy, że budżetu 2005 r nie wykonano w kwocie 73.727.710 zł.

Wielokrotnie podnosiłam tu na tej sali sprawę zaciągniętego kredytu (15.03, 11.04, 30.0 prosząc o uzasadnienie konieczności zaciągnięcia kredytu skoro nie wykonaliśmy planu inwestycji. Do dnia dzisiejszego odpowiedzi nie uzyskałam. Mieszkańcy i radni pozbawieni są kwartalnej informacji o wykonaniu budżetu jst, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki, to gwarantuje art. 14 ustawy o finansach publicznych.

Dziwię się beztroskiemu Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Panu Milewskiemu, że sprawą nie zajął się.

Dziwię się Przewodniczącemu Rady Miasta i jednocześnie Przewodniczącemu Komisji Budżetowej Panu Szwabskiemu, że nie egzekwuje wyjaśnień w tej sprawie.

Art. 35 ustawy o finansach publicznych stanowi, że ?”Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w uchwale budżetowej jst. Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania efektów z danych nakładów.

Art. 35 ust. 1 podkreśla dyrektywność wydatków budżetowych oraz ich zgodność z ustaleniami planów finansowych jst.

Art. 187 stanowi, że “Zarząd jst. sprawuje ogólny nadzór nad realizacją określonych uchwałą budżetową – dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów jst.

Art. 194 ust. 1 stanowi, że do zaciągnięcia kredytów upoważnionych winno być 2 członków zarządu oraz kontrasygnata skarbnika.

Art. 10 Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie finansów publicznych stanowi, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dokonanie zmiany w budżecie lub planie finansowym bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia.

Pytam więc ponownie i proszę o pisemną odpowiedź:

W jakim celu został zaciągnięty kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł w 2005 r i na jakie cele został wydany?

Kto został upoważniony do zaciągnięcia kredytu?

W jakim banku zaciągnięto kredyt?

Mieszkańcy za tą decyzję zapłacili 985.000 zł – zapłacą kolejne 2 mln zł.

985.000 zł – to kwota, którą można było przeznaczyć na zakup 3-ch karetek dla Pogotowia Ratunkowego, o które dobija się dyrektor by właściwie zabezpieczyć los mieszkańców. Dyrektor zachęca Prezydenta jakąś uzbieraną przez niego kwotą by ten dołożył do zakupu chociaż 1 karetki. Pytam w jaki sposób “uzbierał” i czyim kosztem i jak długo będzie jeszcze czekał??

985.000 zł to kwota na wybudowanie 15 mieszkań socjalnych Panie Prezydencie, dzisiaj zmniejszamy środki o kolejne 800.000 zł z dz. gospodarki mieszkaniowej.

Zmniejszamy środki na modernizację dróg gminnych o 1.288.200 zł chociaż niektóre z nich straszą użytkowników bo dziura goni dziurę dla przykładu ul. Kolendrowa.

Tak więc wnoszę poprawkę do budżetu na 2006 r, która zapewne zwiększy poparcie w wyborach samorządowych dla Pana Prezydenta a i mieszkańcy z okolic ul. Kolendrowej będą wiedzieli, że niszczą swój dobytek bo środki w wysokości 600.000 zł zostały przeznaczone na szczytny cel jakim jest zakup karetek pogotowia.


Jolanta Kalinowska
Wystąpienie podczas sesji Rady Miasta Gdyni 27.09.2006
Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, Szanowni Radni i Goście.

Ustawa o finansach publicznych niejednokrotnie tu przywoływana a obowiązująca od 1. 01. 2006 definiuje podstawowe zasady gospodarowania środkami publicznymi – dotyczy ona również naszego miasta, w szczególności Skarbnika z tyt. profesora nauk ekonomicznych oraz dr prawa Prezydenta Miasta.

Wg ustawy uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej w jst.

Rada Miasta Gdyni 22 grudnia 2004 r uchwaliła budżet miasta na 2005 r. Zapis §2 ust. 1B przyzwolił na zaciągniecie kredytu długoterminowego w wys. 70 mln zł na realizację zadań inwestycyjnych zaplanowanych na 2005 r (str 23).

W Sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2005 r jest zapis, że “Kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł wydatkowano na realizację inwestycji miejskich ujętych w wieloletnim programie inwestycyjnym oraz spłatę zobowiązań miasta zaciągniętych w latach 1998-2002 . Strona 130 uchwalonego Budżetu na 2005 r Dz. 757 Obsługa długu publicznego zawiera zaplanowaną kwotę 12.400.000 zł w wydatkach roku 2005 jako odsetki od obligacji wyemitowanych w latach 1998-2002, tak więc spłata zobowiązań za lata 1998-2002 była zaplanowana w wydatkach i zbędne było pokrycie zaciągniętym kredytem. Wg informacji Pani Helbin kredyt zaciągnięto w 2-ch transzach – 20 mln w październiku i 50 mln w grudniu 2005.

Przypomnieć należy, że budżetu 2005 r nie wykonano w kwocie 73.727.710 zł.

Wielokrotnie podnosiłam tu na tej sali sprawę zaciągniętego kredytu (15.03, 11.04, 30.0 prosząc o uzasadnienie konieczności zaciągnięcia kredytu skoro nie wykonaliśmy planu inwestycji. Do dnia dzisiejszego odpowiedzi nie uzyskałam. Mieszkańcy i radni pozbawieni są kwartalnej informacji o wykonaniu budżetu jst, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki, to gwarantuje art. 14 ustawy o finansach publicznych.

Dziwię się beztroskiemu Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Panu Milewskiemu, że sprawą nie zajął się.

Dziwię się Przewodniczącemu Rady Miasta i jednocześnie Przewodniczącemu Komisji Budżetowej Panu Szwabskiemu, że nie egzekwuje wyjaśnień w tej sprawie.

Art. 35 ustawy o finansach publicznych stanowi, że ?”Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w uchwale budżetowej jst. Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania efektów z danych nakładów.

Art. 35 ust. 1 podkreśla dyrektywność wydatków budżetowych oraz ich zgodność z ustaleniami planów finansowych jst.

Art. 187 stanowi, że “Zarząd jst. sprawuje ogólny nadzór nad realizacją określonych uchwałą budżetową – dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów jst.

Art. 194 ust. 1 stanowi, że do zaciągnięcia kredytów upoważnionych winno być 2 członków zarządu oraz kontrasygnata skarbnika.

Art. 10 Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie finansów publicznych stanowi, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dokonanie zmiany w budżecie lub planie finansowym bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia.

Pytam więc ponownie i proszę o pisemną odpowiedź:

W jakim celu został zaciągnięty kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł w 2005 r i na jakie cele został wydany?

Kto został upoważniony do zaciągnięcia kredytu?

W jakim banku zaciągnięto kredyt?

Mieszkańcy za tą decyzję zapłacili 985.000 zł – zapłacą kolejne 2 mln zł.

985.000 zł – to kwota, którą można było przeznaczyć na zakup 3-ch karetek dla Pogotowia Ratunkowego, o które dobija się dyrektor by właściwie zabezpieczyć los mieszkańców. Dyrektor zachęca Prezydenta jakąś uzbieraną przez niego kwotą by ten dołożył do zakupu chociaż 1 karetki. Pytam w jaki sposób “uzbierał” i czyim kosztem i jak długo będzie jeszcze czekał??

985.000 zł to kwota na wybudowanie 15 mieszkań socjalnych Panie Prezydencie, dzisiaj zmniejszamy środki o kolejne 800.000 zł z dz. gospodarki mieszkaniowej.

Zmniejszamy środki na modernizację dróg gminnych o 1.288.200 zł chociaż niektóre z nich straszą użytkowników bo dziura goni dziurę dla przykładu ul. Kolendrowa.

Tak więc wnoszę poprawkę do budżetu na 2006 r, która zapewne zwiększy poparcie w wyborach samorządowych dla Pana Prezydenta a i mieszkańcy z okolic ul. Kolendrowej będą wiedzieli, że niszczą swój dobytek bo środki w wysokości 600.000 zł zostały przeznaczone na szczytny cel jakim jest zakup karetek pogotowia.


Jolanta Kalinowska
Wystapienie podczas sesji Rady Miasta Gdyni 27.09.2006
Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, Szanowni Radni i Goście.

Ustawa o finansach publicznych niejednokrotnie tu przywoływana a obowiązująca od 1. 01. 2006 definiuje podstawowe zasady gospodarowania środkami publicznymi – dotyczy ona również naszego miasta, w szczególności Skarbnika z tyt. profesora nauk ekonomicznych oraz dr prawa Prezydenta Miasta.

Wg ustawy uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej w jst.

Rada Miasta Gdyni 22 grudnia 2004 r uchwaliła budżet miasta na 2005 r. Zapis §2 ust. 1B przyzwolił na zaciągniecie kredytu długoterminowego w wys. 70 mln zł na realizację zadań inwestycyjnych zaplanowanych na 2005 r (str 23).

W Sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2005 r jest zapis, że “Kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł wydatkowano na realizację inwestycji miejskich ujętych w wieloletnim programie inwestycyjnym oraz spłatę zobowiązań miasta zaciągniętych w latach 1998-2002 . Strona 130 uchwalonego Budżetu na 2005 r Dz. 757 Obsługa długu publicznego zawiera zaplanowaną kwotę 12.400.000 zł w wydatkach roku 2005 jako odsetki od obligacji wyemitowanych w latach 1998-2002, tak więc spłata zobowiązań za lata 1998-2002 była zaplanowana w wydatkach i zbędne było pokrycie zaciągniętym kredytem. Wg informacji Pani Helbin kredyt zaciągnięto w 2-ch transzach – 20 mln w październiku i 50 mln w grudniu 2005.

Przypomnieć należy, że budżetu 2005 r nie wykonano w kwocie 73.727.710 zł.

Wielokrotnie podnosiłam tu na tej sali sprawę zaciągniętego kredytu (15.03, 11.04, 30.0 prosząc o uzasadnienie konieczności zaciągnięcia kredytu skoro nie wykonaliśmy planu inwestycji. Do dnia dzisiejszego odpowiedzi nie uzyskałam. Mieszkańcy i radni pozbawieni są kwartalnej informacji o wykonaniu budżetu jst, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki, to gwarantuje art. 14 ustawy o finansach publicznych.

Dziwię się beztroskiemu Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Panu Milewskiemu, że sprawą nie zajął się.

Dziwię się Przewodniczącemu Rady Miasta i jednocześnie Przewodniczącemu Komisji Budżetowej Panu Szwabskiemu, że nie egzekwuje wyjaśnień w tej sprawie.

Art. 35 ustawy o finansach publicznych stanowi, że ?”Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w uchwale budżetowej jst. Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania efektów z danych nakładów.

Art. 35 ust. 1 podkreśla dyrektywność wydatków budżetowych oraz ich zgodność z ustaleniami planów finansowych jst.

Art. 187 stanowi, że “Zarząd jst. sprawuje ogólny nadzór nad realizacją określonych uchwałą budżetową – dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów jst.

Art. 194 ust. 1 stanowi, że do zaciągnięcia kredytów upoważnionych winno być 2 członków zarządu oraz kontrasygnata skarbnika.

Art. 10 Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie finansów publicznych stanowi, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dokonanie zmiany w budżecie lub planie finansowym bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia.

Pytam więc ponownie i proszę o pisemną odpowiedź:

W jakim celu został zaciągnięty kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł w 2005 r i na jakie cele został wydany?

Kto został upoważniony do zaciągnięcia kredytu?

W jakim banku zaciągnięto kredyt?

Mieszkańcy za tą decyzję zapłacili 985.000 zł – zapłacą kolejne 2 mln zł.

985.000 zł – to kwota, którą można było przeznaczyć na zakup 3-ch karetek dla Pogotowia Ratunkowego, o które dobija się dyrektor by właściwie zabezpieczyć los mieszkańców. Dyrektor zachęca Prezydenta jakąś uzbieraną przez niego kwotą by ten dołożył do zakupu chociaż 1 karetki. Pytam w jaki sposób “uzbierał” i czyim kosztem i jak długo będzie jeszcze czekał??

985.000 zł to kwota na wybudowanie 15 mieszkań socjalnych Panie Prezydencie, dzisiaj zmniejszamy środki o kolejne 800.000 zł z dz. gospodarki mieszkaniowej.

Zmniejszamy środki na modernizację dróg gminnych o 1.288.200 zł chociaż niektóre z nich straszą użytkowników bo dziura goni dziurę dla przykładu ul. Kolendrowa.

Tak więc wnoszę poprawkę do budżetu na 2006 r, która zapewne zwiększy poparcie w wyborach samorządowych dla Pana Prezydenta a i mieszkańcy z okolic ul. Kolendrowej będą wiedzieli, że niszczą swój dobytek bo środki w wysokości 600.000 zł zostały przeznaczone na szczytny cel jakim jest zakup karetek pogotowia.


Jolanta Kalinowska
Wystąpienie 27.09.2006
Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, Szanowni Radni i Goście.

Ustawa o finansach publicznych niejednokrotnie tu przywoływana a obowiązująca od 1. 01. 2006 definiuje podstawowe zasady gospodarowania środkami publicznymi – dotyczy ona również naszego miasta, w szczególności Skarbnika z tyt. profesora nauk ekonomicznych oraz dr prawa Prezydenta Miasta.

Wg ustawy uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej w jst.

Rada Miasta Gdyni 22 grudnia 2004 r uchwaliła budżet miasta na 2005 r. Zapis §2 ust. 1B przyzwolił na zaciągniecie kredytu długoterminowego w wys. 70 mln zł na realizację zadań inwestycyjnych zaplanowanych na 2005 r (str 23).

W Sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2005 r jest zapis, że “Kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł wydatkowano na realizację inwestycji miejskich ujętych w wieloletnim programie inwestycyjnym oraz spłatę zobowiązań miasta zaciągniętych w latach 1998-2002 . Strona 130 uchwalonego Budżetu na 2005 r Dz. 757 Obsługa długu publicznego zawiera zaplanowaną kwotę 12.400.000 zł w wydatkach roku 2005 jako odsetki od obligacji wyemitowanych w latach 1998-2002, tak więc spłata zobowiązań za lata 1998-2002 była zaplanowana w wydatkach i zbędne było pokrycie zaciągniętym kredytem. Wg informacji Pani Helbin kredyt zaciągnięto w 2-ch transzach – 20 mln w październiku i 50 mln w grudniu 2005.

Przypomnieć należy, że budżetu 2005 r nie wykonano w kwocie 73.727.710 zł.

Wielokrotnie podnosiłam tu na tej sali sprawę zaciągniętego kredytu (15.03, 11.04, 30.0 prosząc o uzasadnienie konieczności zaciągnięcia kredytu skoro nie wykonaliśmy planu inwestycji. Do dnia dzisiejszego odpowiedzi nie uzyskałam. Mieszkańcy i radni pozbawieni są kwartalnej informacji o wykonaniu budżetu jst, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki, to gwarantuje art. 14 ustawy o finansach publicznych.

Dziwię się beztroskiemu Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Panu Milewskiemu, że sprawą nie zajął się.

Dziwię się Przewodniczącemu Rady Miasta i jednocześnie Przewodniczącemu Komisji Budżetowej Panu Szwabskiemu, że nie egzekwuje wyjaśnień w tej sprawie.

Art. 35 ustawy o finansach publicznych stanowi, że ?”Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w uchwale budżetowej jst. Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania efektów z danych nakładów.

Art. 35 ust. 1 podkreśla dyrektywność wydatków budżetowych oraz ich zgodność z ustaleniami planów finansowych jst.

Art. 187 stanowi, że “Zarząd jst. sprawuje ogólny nadzór nad realizacją określonych uchwałą budżetową – dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów jst.

Art. 194 ust. 1 stanowi, że do zaciągnięcia kredytów upoważnionych winno być 2 członków zarządu oraz kontrasygnata skarbnika.

Art. 10 Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie finansów publicznych stanowi, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dokonanie zmiany w budżecie lub planie finansowym bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia.

Pytam więc ponownie i proszę o pisemną odpowiedź:

W jakim celu został zaciągnięty kredyt długoterminowy w wysokości 70 mln zł w 2005 r i na jakie cele został wydany?

Kto został upoważniony do zaciągnięcia kredytu?

W jakim banku zaciągnięto kredyt?

Mieszkańcy za tą decyzję zapłacili 985.000 zł – zapłacą kolejne 2 mln zł.

985.000 zł – to kwota, którą można było przeznaczyć na zakup 3-ch karetek dla Pogotowia Ratunkowego, o które dobija się dyrektor by właściwie zabezpieczyć los mieszkańców. Dyrektor zachęca Prezydenta jakąś uzbieraną przez niego kwotą by ten dołożył do zakupu chociaż 1 karetki. Pytam w jaki sposób “uzbierał” i czyim kosztem i jak długo będzie jeszcze czekał??

985.000 zł to kwota na wybudowanie 15 mieszkań socjalnych Panie Prezydencie, dzisiaj zmniejszamy środki o kolejne 800.000 zł z dz. gospodarki mieszkaniowej.

Zmniejszamy środki na modernizację dróg gminnych o 1.288.200 zł chociaż niektóre z nich straszą użytkowników bo dziura goni dziurę dla przykładu ul. Kolendrowa.

Tak więc wnoszę poprawkę do budżetu na 2006 r, która zapewne zwiększy poparcie w wyborach samorządowych dla Pana Prezydenta a i mieszkańcy z okolic ul. Kolendrowej będą wiedzieli, że niszczą swój dobytek bo środki w wysokości 600.000 zł zostały przeznaczone na szczytny cel jakim jest zakup karetek pogotowia.


Jolanta Kalinowska
A czy TBS Motława ma jeszcze jakieś wolne mieszkania? Jak my podpisywaliśmy umowę to były ostatnie dwa..
Plusy TBSu..?
Czy TBS jest dobrą opcją? Na pewno dla tych, którzy nie chcą brać kredytów w ogóle albo takich długoterminowych (najczęściej na całe życie) Łatwiej uzbierać 30 tyś czy 50 tyś niż 100 czy 200 tyś. A poza tym .. zanim nie spłacisz tego długoterminowego kredytu (mowa o mieszkaniach własnościowych) to przez ten okres czasu i tak to mieszkanie praktycznie nie jest Twoje tylko banku.. a mowa tutaj o 20 czy nawet 30 latach!!!
No nie wiem, chyba do takich spraw każdy podchodzi indywidualnie i ma własne zdanie. Moim zdaniem już lepiej brać kredyt na dom niż na mieszanie własnościowe (jak się zadłużać to na całego ). Ale to tylko moje zdanie..
Jeżeli chodzi o wykup.. oj, słyszałam różne zdania na ten temat.. ale nie wiadomo, które są prawdziwe. ..
Może ktoś ma jakieś info ze sprawdzonych, pewnych źródeł ?
SP16 . Firma Zyszko rozważa zakup, wynajem lub leasing samochodu o masie całkowitej poniżej 3,5 tony. Jak będą wyglądać przepływy wynikające z kosztu zakupu samochodu i paliwa? Którą wersję zakupu wybrać? Cena samochodu netto 65 000, koszt paliwa 30 000 (w cenach netto) rocznie. Przedsiębiorstwo przestanie używać tego samochodu po 2 latach. Jak będą wyglądać przepływy pieniężne wynikające z nabycia samochodu, paliwa i zbycia samochodu. Zakładamy, że koszty przedsiębiorstwa spadają o 200 000 rocznie w związku z dysponowaniem samochodem [gdyby takiego samochodu w przedsiębiorstwie nie było, koszty sprzedaży byłyby wyższe o 200 000 rocznie]. Który z wariantów jest najkorzystniejszy? Ile wyniesie VAT naliczony a ile VAT „kosztowy”? Czy opłaca się „rozbijać ratę za wynajem”? Czy warto zawracać sobie głowę tym czy samochód będzie miał pełne odliczenie VAT czy częściowe?
[a] Samochód zostanie kupiony za gotówkę. Samochód zostanie sprzedany po 2 latach. Samochód ma dwa rzędy siedzeń, a trwale oddzielona od części pasażerskiej część do przewozu ładunków jest trwale oddzielona od części pasażerskiej część do przewozu ładunków jest dłuższa od części pasażerskiej. Wynajmujący zaproponował miesięczną opłatę netto na poziomie 1655 [2020 brutto], z tym, że podpisane będą 2 umowy, jedna o wynajem a druga o serwis. Raty za wynajem wyniosą 755 złotych miesięcznie, a raty za serwis 900. Koszt paliwa 30 000 (w cenach netto) rocznie. Samochód zostanie oddany świadczącemu usługę wynajmu po 2 latach.
[f] Wynajem samochodu. Samochód jest amortyzowany u wynajmującego a nie przez używającego. Samochód zostanie oddany wynajmującemu po 2 latach. Samochód ma dwa rzędy siedzeń, a trwale oddzielona od części pasażerskiej część do przewozu ładunków jest dłuższa od części pasażerskiej. Wynajmujący zaproponował miesięczną opłatę netto na poziomie 1655 [2020 brutto], z tym, że podpisane będą 2 umowy, jedna o wynajem a druga o serwis. Raty za wynajem wyniosą 755 złotych miesięcznie, a raty za serwis 900. Koszt paliwa 30 000 (w cenach netto) rocznie. Samochód zostanie oddany świadczącemu usługę wynajmu po 2 latach.

W przypadku sprzedaży po 2 latach uzyskana zostanie wartość rynkowa 20 000.
Pomijamy ubezpieczenie samochodu.
Użytkownik samochodu jest opodatkowany 19% stawką CIT. Podstawowe przeglądy zawsze wchodzą w skład obowiązków użytkownika – więc je pomijamy. Stopa dyskonta 12%. Stan prawny na 30 września 2005. W celu prawidłowego rozwiązania, wymagana jest znajomość znowelizowanej ustawy o VAT.




SP17. Na jakim poziomie kształtuje się średni ważony koszt kapitału przedsiębiorstwa Delta, którego połowę pasywów stanowi dług, 2/3 długu stanowi kredyt, 1/3 kredytu stanowi kredyt krótkoterminowy, a udział kapitału pochodzącego z emisji akcji uprzywilejowanych jest taki sam, jak udział obligacji, z których połowa to obligacje krótkoterminowe. Koszt kapitału pochodzącego z zysków zatrzymanych i emisji akcji zwykłych wynosi 20%, emisji akcji uprzywilejowanych, wynosi 18%, emisji obligacji długoterminowych, wynosi 8%, emisji obligacji krótkoterminowych, wynosi 6%, zaciągnięcia kredytu długoterminowego, wynosi 14%, zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego wynosi 12%. Efektywna stopa opodatkowania przedsiębiorstwa Delta wynosi 19%.
W celu oszacowania poszukiwanego średniego ważonego kosztu kapitału, w pierwszej kolejności należy dokonać obliczeń udziałów poszczególnych źródeł kapitału w przedsiębiorstwie, a następnie dokonać podstawienia do wzoru na WACC.



bardzo bardzo proszę o rozwiązanie tych zadań..
Jak pisałem 2 posty wyżej,trzeba na bieżąco obserwować postęp w tej sprawie,tak też robię.W końcu (co nie wszyscy rozumieją :/ ) brak wiedzy na dany temat nie upoważnia do bez zasadnego krytykanctwa i pieniactwa.Posty typu ''kompletny marazm i czekanie na mannę z nieba'' należy zbywać śmiechem i robić swoje.Powoli,ale konsekwentnie.Powoli,bo takie są przepisy w tym kraju.Często dłużej trwają przygotowania dokumentów niż sama inwestycja ! Ale wracając do sedna sprawy...
Dzisiaj podczas sesji Rady Miasta będzie głosowany min. projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na sfinansowanie kosztu realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Budowa hali targowej przy Al. Armii Krajowej”.
Pozostaje więc czekać na wieści z sesji.Martwi mnie tylko postawa niektórych handlujących.Znowu się kłócą,to już naprawdę chore.
Odpowiedź dla Madzi i Leopard102:

Posiadanie kredytu długoterminowego, ogólnie mówiąc zadłużenia, nie może byc przyczyną odrzucenia wniosku. W początkowym okresie prowadzenia działalności gospodarczej, należy posiadac zabezpieczone środki na pokrycie kosztów, jakie ona generuje. Jeżeli pomimo posiadania kredytu, wnioskodawca posiada środki własne i wykaże we wniosku źródła, z jakich pokryje koszty związane z prowadzeniem działalności w początkowym jej okresie, fakt posiadania kredytu nie wpłynie negatywnie na ocenę wniosku przez Komisję.
Witam
Jestem w trakcie wypełniania wniosku i zastanawiam się pod jakim kątem rozpatrywana jest odpowiedź dotycząca zadłużenia, czy fakt spłaty kredytu długoterminowego może wpłynąć negatywnie na ocene wniosku? czy ma znaczenie wysokość kredytu?


Prawda wygląda tak, że 18 starostw z terenu Polski miało problemy z odebraniem subwencji oświatowej. Nie wynikało to jednak z przyczyn politycznych, a jedynie,..z błędnego wprowadzenia danych na skutek czego wyskoczył błąd w programie stosownego Ministerstwa. Obecnie albo już są one wypłacone, albo lada dzień będą.
[

25 września br. podczas sesji rady powiatu w Zgorzelcu odbyła się dyskusja nt. subwencji przeznaczonej na oświatę, a raczej jej braku, ponieważ została ona cofnięta przez ministerstwo. Przewodniczący posiedzenia J.Strojny (PO) sugerował, że stało się tak na skutek odwołania J. Michalskiego (PO) ze stanowiska wicestarosty i proponował, (przynajmniej takie można było odnieść wrażenie) aby nie rezygnować z obietnic ministerstwa co do przyznania wspomnianej subwencji. W domyślnym podtekście można było wyczuć, że mamy do czynienia z szantażem politycznym opartym na zasadzie - niema Michalskiego, to nie ma subwencji.
Gorąco przekonywał do swojego stanowiska cały czas wymieniając J.Michalskiego. Sądzę, iż mogło chodzić o rozpatrzenie możliwości ponownego powrotu J.Michalskiego na poprzednie stanowisko w tym przypadku za subwencję. Na sali widoczne było poruszenie. Pan Strojny dał się już poznać z niekonwencjonalnych wypowiedzi, jednak myślę, że w tym konkretnym przypadku w dobie walki z korupcją posunął się za daleko. Fakt, że Zgorzelec leży na głębokiej prowincji nie oznacza, że mamy tolerować tego typu zachowanie. Brak subwencji dla oświaty zmusza Zarząd Powiatu do zaciągnięcia kredytu długoterminowego w kwocie 1.892.992 zł


Ale wiem, że powinienem się strzec dwóch rzeczy, które są niszczące, niemądre i nieskuteczne: rozgoryczenia i poczucia moralnej wyższości. Byłoby to głupie i nieskuteczne.

Witam
Chodzac po roznych dziwnych stronach www znalazlem plan spotkania Rady Miasta.
Plan jak plan, ani nie zachwyca, ani nie porywa:

Uprzejmie zapraszamy na sesję Rady Miasta Zgorzelec, która odbędzie się w dniu 18 grudnia 2006r. o godz. 1000 w sali widowiskowej Miejskiego Domu Kultury w Zgorzelcu przy ul. Parkowej 1.

Porządek obrad:
1. Przyjęcie protokołów sesji nr LXI/06 z dnia 25 października 2006r. i nr I/06 z dnia 27 listopada 2006r.
2. Sprawozdanie Burmistrza Miasta z działalności w okresie między sesjami oraz informacja z realizacji uchwał.
3. Podjęcie uchwał w sprawach:
1) zmiany do uchwały dotyczącej zaciągnięcia kredytu długoterminowego;
2) zmian w budżecie miasta Zgorzelec na 2006 rok;
3) zaciągnięcia pożyczki długoterminowej;
4) ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Zgorzelec;
5) przyznania dodatku specjalnego Burmistrzowi Miasta Zgorzelec.
4. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.
5. Sprawy różne



Szczegolnie zastanowil mnie tylko jeden punkt: 5
Czy oznacza to,ze Burmistrz zaczyna swoje urzedowanie od podwyzki, mimo,ze jeszcze nic nie zrobil? To jest to "NOWE", na ktore czekalismy?


Most i Trasa Na Zaporze vel Wawerska istniała w planach inwestycyjnych już w
czasach przedwojennych. Miała odciążyć most wysokowodny w Michalinie (zniszczony
w 39’). Po wojnie most i trasa były uwzględniane w kolejnych p.z.p., ale do
realizacji przeprawy nie dochodziło ze względu na brak środków finansowych.
W 98'Rada Wawra podjęła uchwałę o zaciągnięciu kredytu długoterminowego na
"most wawerski" W 2001 ową budowę wpisano jako jeden z głównych elementów nowego
układu komunikacyjnego Wawra w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Gminy do 2015 r.

Praca studialna, przygotowana w 2000r. przez BPRW, wytycza trasę, która mierzy
od Powsińskiej do Patriotów 8 km (65% przebiega po nowym śladzie, a 35% to
istniejące już ulice) Trasa zaczyna swój bieg od ul. Augustówka, dalej wzdłuż EC
„Siekierki”, ul. Zawodzie, dociera do Wisły. Na prawym brzegu biegnie wiaduktem
nad Wałem Miedzeszyńskim. Następnie przechodzi przez nieużytki do ulicy Trakt
Lubelski i dalej równolegle do Cylichowskiej, aby połączyć się ze Zwoleńską na
wysokości Źródlanej. Dalej Zwoleńską, gdzie dla poszerzenia jezdni trzeba
wyburzyć kilka budynków, do ulicy Patriotów i torów kolejowych, pod którymi ma
powstać tunel.
Z uwagi na dużą kolizyjność opisanego przebiegu, co wiąże się dużymi kosztami
wykupu i odszkodowaniami, możliwe jest inne wytyczenie trasy w Wawrze.
Alternatywny wariant miałby przebiegać Cylichowską, dalej na północ przecinać
Zwoleńską i wiaduktem nad Patriotów i torami wypadałby na wysokości północnej
granicy terenów ZWAR’u. To rozwiązanie nie jest jednak przewidziane w p.z.p,
więc wymagałoby ich zmiany.

Most(1,4 km) ma być przystosowany do przeniesienia urządzeń infrastruktury
technicznej, łącznie 4 pasy ruchu, chodniki i ścieżką rowerowa. Istnieje
możliwość „przerzucenia” na wawerską stronę Wisły rury kanalizacyjnej

Pierwsze zdanie to ocena proporcji bilansowych.

Drugie to było coś ze wskaźnikami płynności - był dany KON, zobowiązania bieżące i zapasy. Trzeba było wyliczyć wskaźniki płynności.

Trzecie to odpowiedź na pytanie o kształtowanie się wskaźnika płynności na podstawie zaistniałych zdarzeń gospodarczych, np. spłaty wcześniejszej kredytu długoterminowego, zakupu towarów, zapłaty za towary - ogólnie rachunkowości trochę, której nie lubię

A na koniec policzyć trochę wskaźników, typu ROE na podstawie danych.
POLSKA Gazeta Wrocławska: Wałbrzych zaciąga kredyt na aquapark. Miasto będzie spłacać tę inwestycję przez 30 lat! Do końca tego roku zostanie wyburzona część starego kompleksu sportowo-rekreacyjnego przy ul. Ratuszowej. Z powierzchni ziemi znikną budowane ponad 30 lat temu basen, hala sportowa oraz niewielki hotel. W ich miejscu, do końca 2011 roku, mają być wzniesione nowoczesne obiekty tego samego przeznaczenia. Koszt inwestycji to blisko 90 mln zł. Za jej realizację jest odpowiedzialna spółka Aqua-Zdrój, utworzona na początku tego roku przez władze miasta.
- Powołanie spółki było podyktowane względami ekonomicznymi - wyjaśnia Robert Hadaś, prezes Aqua-Zdrój.
- Po zaciągnięciu kredytu będziemy mogli uzyskać zwrot podatku VAT od wydatków poniesionych na jej realizację. Gmina nie mogłaby się starać o te pieniądze.

Mimo to finansowanie inwestycji wzbudziło wiele kontrowersji. Na sesji Rady Miejskiej Wałbrzycha doszło do ostrej dyskusji pomiędzy prezydentem i opozycją. Powodem była uchwała dotycząca poręczenia przez gminę kredytu długoterminowego na budowę kompleksu sportowego.
- Miasto potrzebuje takiego obiektu i nie jesteśmy przeciwni jego budowie - mówi Katarzyna Uszewska, radna klubu Lewica i Demokraci. - Dyskusje trwają od kilku lat i przedstawiane były różne propozycje jej finansowania. Teraz dowiadujemy się, że budowa zostanie w całości sfinansowana z kredytu. To zatrzyma inne inwestycje.

Ale przy 14 głosach za i 10 wstrzymujących się uchwałę przyjęto. Tym samym gmina poręczyła spółce Aqua-Zdrój kredyt na inwestycję - 83 mln zł. Ma być spłacany przez 30 lat i z odsetkami wyniesie 175 mln zł. Według radnych opozycji ta decyzja może doprowadzić gminę do bankructwa.
- Teraz zadłużenie gminy wynosi około 147 mln zł, przy budżecie 310 mln zł. Ten kredyt może doprowadzić do zapaści finansowej Wałbrzycha - mówi Alicja Rosiak, radna LiD.

Na potwierdzenie obaw radni powołują się na przykład gminy Żarów, gdzie zaciąganie kredytów i pożyczek oraz rozpoczynanie inwestycji, na które nie było pokrycia w budżecie, doprowadziło do dramatycznej sytuacji finansowej. Dług na koniec 2007 roku wynosił 17 mln zł przy budżecie 26 mln zł. Według władz Wałbrzycha kredyt to najlepsza forma pozyskania pieniędzy. Rozpatrywane wcześniej finansowanie inwestycji na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego zostało odrzucone, aby nie borykać się z problemami, jakie ma obecnie np. Wrocław. Centralne Biuro Antykorupcyjne twierdzi, że popełniono tam błędy, zaś władze miasta sprzeciwiają się tym zarzutom.

Władze Wałbrzycha twierdzą, że nie ma groźby powtórzenia sytuacji z Żarowa.
- Nasze roczne wydatki na inwestycje są na poziomie 40 mln zł - wyjaśnia prezydent Piotr Kruczkowski. - W ciągu roku wydamy na spłatę kredytu ok. 7 mln zł. Nie grozi nam więc bankructwo.
Prezydent dodaje, że obietnice wsparcia finansowego uzyskał również z zewnątrz. Obiekt w Wałbrzychu oraz podobne inwestycje w Lubinie i Zgorzelcu zostały uznane przez urząd marszałkowski za priorytetowe w dziedzinie inwestycji sportowych Dolnego Śląska. Mają zatem ogromne szanse na pieniądze z funduszu Regionalnego Programu Operacyjnego Unii Europejskiej.

Artur Szałkowski - POLSKA Gazeta Wrocławska
źródło wiadomości | walbrzych.naszemiasto.pl

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • piotrrucki.htw.pl

  • © wojtekstoltny design by e-nordstrom